Friday, November 20, 2009

Pølsegrateng og sånnt...

Her kommer oppskriften på pølsegrateng:

450gram pølser
4 store poteter
4 gulrøtter
200gram makaroni
hvitsaus av ca 6dl melk

Skrelle gulrøtter og poteter, og skjær de opp i passe store biter for så å sette de på kok.(ca 15min) 
Skjær opp pølsene i biter, og når grønnsakene er ferdigkokt bruker jeg samme vann til å koke makaroni. Her i hus bruker vi Kalkunpølser og fullkornsmakaroni :)
Alt blandes i en ildfast form sammen med hvitsausen du koker. (den koker jeg på "frihånd", blir aldri helt lik) Strø litt ost oppå, og gratiner i ovnen på 220c i 30minutter.

Hvis vi får middagsgjester av den sultne sorten pleier jeg å doble oppskriften, også lager jeg det på morgenen eller kvelden før:)



Idag GIKK jeg og Oda til barnehagen, og det er ikke verst for lille bærta på 3 år :) Vanligvis bruker jeg omtrent 15.minutter, i hurtig tempo - og vi brukte 40 minutter idag, men da stoppet vi innom to forskjellige lekeplasser for å ake og disse litt :)



Humøret var noe skiftende underveis, men dette skal vi absolutt gjøre flere ganger. Vanligvis når vi går til barnehagen, står Oda på søskenbrettet hele veien.....







Tiden går fort nå, mot adventstid - og mot min tur å være hjemme med lille Alma. Gleder meg veldig masse til begge deler:)







Alma skal begynne i barnehage i slutten av mars, men vi har allerede fått plass til henne i Solneset barnehage (der Oda går, og der jeg jobber) ... så når jeg skal være hjemme i permisjon igjen planlegger jeg å være litt i barnehagen, slik at Alma er vant til voksne og barn der :)



Ha en nydelig helg, med eller uten julebord!!!


1 comment:

Kaysa said...

Åååh, så fine klær du har på dæ;)